Monday, May 14, 2012

Ada sesapa yang nak??


Assalamualaikum~

Hani ni hari Isnin, rasa macam dah lama tak update blog ni. Nak harapkan si leonerz?? Tak payah lah, dia dah 2 minggu straight keje takde cuti. Kesian dia. Sok kena pergi KL pulak. Moga dia selamat sampai di KL dan selamat juga balik ke rumah dia...

Saya sebenarnya nak tulis pasal sesuatu yang saya terjumpa minggu lepas. Minggu lepas saya nampak ada 2 ekor anak anjing depan rumah sewa saya. Seekor kaki dia tempang, lagi sekor pulak tengok macam sihat aje. Warna coklat dan warna hitam.

Anak anjing tu saya tengok kesian sangat, jadi saya pun bagilah makanan kucing saya tu pada anak anjing tu. Masa tu saya rasa bangga sebab dapat tolong makhluk Allah. Bukankah anjing tu juga salah satu ciptaan-Nya. Ia bukan untuk dibenci atau dipandang hina kan?

Saya rasa housemate saya tak tahu saya bagi makan kat anjing-anjing tu. Saya tak nak diorang tau, takut jadi benda lain pulak. Saya tak suka. Tapi tadi saya dengar bunyi anjing menyalak kat luar rumah, saya pergilah tengok sebab kucing rumah tu tengah makan makanan dia yang baru saya letak.

Saya halaulah anjing tu dari porch rumah. Biarlah dia duduk di luar rumah saja. Tapi tadi masa saya baru nak naik, ada housemate saya tanya, 'Pak cik sebelah rumah tu tanya kita ada bela anjing ke?' cara dia tanya tu buat saya lagi takut nak mengaku. Sedih rasa.

Salah ke saya nak tolong haiwan-haiwan ciptaan Allah SWT ni? Cara dia tanya macam saya dah buat satu kesalahan yang sangat besar. Dahlah, lepas ni saya tak bagi lagi anjing-anjing tu makanan. Kalau sesapa yang ada kawan non-muslim yang nak tolong tu bagitaulah saya.

Saya tak boleh ikut hati saya sebab saya ni duduk menyewa ramai-ramai. Banyak hati orang dan keselesaan yang saya kena jaga. Saya sebenarnya suka tengok blog dan fanpage KakiMotong. Blog mengenai seorang aktivis haiwan yang terkenal. Saya nak jadi macam dia dan rasa apa yang dia rasa. Mungkin saya tak sekuat dia...

Mungkin agak emosi entri kali ni. Tapi sebenarnya saya agak kecewa dengan hati saya yang tak teguh untuk tolong haiwan tu. Jadi kalau ada sesapa yang boleh tolong saya, bagitaulah..




22 comments:

  1. takpe yana. dpt pahala. alamak fisha tak pat nk bantu pulak. sebab kawan non-muslim fisha tak suka bela anjing pulak..

    ReplyDelete
  2. susah jga kan bila kebaikkan kta d salah ertikan.. sabar je ye yana.. yg pntg, ganjaran pahala yana dh dpt dh..(^_^)

    ReplyDelete
  3. fisha, xpela..kalau ada bgtau lah ye :)

    sweet honesty, time kasih...ayat tu buat saya rasa apa yg saya buat ni tak salah.. :')

    ReplyDelete
  4. hmmm.. susah jugak ka k.yana.. tp biasalah haiwan kalau dh bg makan mesti dtg balik..

    ReplyDelete
  5. HaniAsyira,tu lah..pasni akak tak bagi lg..harap2 ade lah org yg amik..

    ReplyDelete
  6. actually nak buat kebaikan tp org salah anggap. sabar jelah. cik na ada mmber indian yg join Malaysia Independent Animal Rescue tp dia kat penang. jauh lak. :)

    ReplyDelete
  7. Chic na, emm...jauh pulak..saya serba salah jugak sebenarnya..

    ReplyDelete
  8. owh..sabar ye yana..yg pnting yana dah cube nak tolong . bile org salah anggap ni mmg susah

    ReplyDelete
  9. kalo bg mkn lg, kang ari2 anjing tu tunggu dpn intu...

    ReplyDelete
  10. yana tak salah. tapi org keliling je buat yana rasa bsalah. cik nur pun suka tolong haiwan2 yg terbiar.

    lepas ni, jgn bg mkn pada anjing tu dah, sebab anjing, kalau di bagi mkn, dia akan kenal kita..dan akan ikut kita..

    ReplyDelete
  11. kagum dgn yana..kalo deqla kat tmpt yana pun deqla akn buat perkara sama..penah deqla menangis sbb kesian tgk anjing yg jln mengesot setelah dilanggar keta..x mmpu deqla buat apa2 masa tu sbb deqla dlm bas..deqla pun suka baca blog kakimotong tu, blog kepunyaan papa hero kan?? papa hero dan wife dye kerap dtg opis bersma ank kembarnya...huhu...

    ReplyDelete
  12. semua org tak tahu niat baik kite kan.. :')

    ReplyDelete
  13. takpe..Allah mengetahui niat yg baik itu :)

    ReplyDelete
  14. Insyallah..Allah tau niat kita..takpelah..yang penting kita ikhlas..betol tak?heee

    ReplyDelete
  15. keep blogging, kawan.. spirit.

    ReplyDelete
  16. cerita nie lebih kurg mcm kwn hani .. die punn selalu bagi mkn kat anjing .. yela kter sbgai mnusia ade sifat ingin membantu yg penting niat kter ikhlas ..

    ReplyDelete
  17. tak salah tindakan yana tu... anjing tu pun makhluk Allah... Insya-Allah, semoga ada insan lain yg sudi membantu anjing2 tu...

    p/s : sy pun suka tengok fanpage kakimotong... kagum dgn usaha2 dia...

    ReplyDelete
  18. tak pe la Yana ..yg penting kita ikhlas...tu yg penting...:)

    ReplyDelete
  19. Nak tolong haiwn pon sush,xpela yana yg penting yana da buat baik. Allah lebih mngetahui ape yg kite wat

    ReplyDelete
  20. kalau zaza, kucing2 jalanan, hbs zaza bagi, biskut, ikan blis...duduk rumah kak ipar, ade dalam 6 ekor kucing jalanan dtg...nsb la diorang tu makan biskut, kdg2 ikan bilis...sbb ikn jarang beli..

    ReplyDelete
  21. good job yana. takpeee. jgn sedih. mungkin bkn rezeki yana nk tolong anjing tu. ;)

    ReplyDelete
  22. cuba awak try google mana2 persatuan yang bantu haiwan2 terbiar ni.diorang selalu bantu haiwan2 terbiar.cuba try tanye SPCA, Petfinder ataupon PAWS

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"TERIMA KASIH DARI YANA & LEONERZ" COPYRIGHT @ LEONERZ TEMPLATE DESIGN BY ARINA