Monday, December 17, 2012

Jangan terlalu bersangka baik...


Assalamualaikum~

Saya rasa saya ni seorang yang terlalu bersangka baik dengan orang. Saya dah rasa bahananya minggu lepas. Dan ianya sangat seksa. Lagi menyeksakan bila orang yang kita sayang, meragui kita. Sakit rasa. Dia pulak sakit gak, sebab fikir saya ni curang dengan dia.

Dari benda yang kecik, ianya jadi benda yang sangat besar. Lagi menyakitkan hati bila orang yang kita bersangka baik tu menuduh kita sebagai pemula masalah, sedangkan dia yang asyik memulakannya.

Lelaki tu memang pengecut! Kesian isteri & anak-anaknya yang tak tahu perangai sebenar dia. Hilang rasa hormat saya sebagai seorang junior pada dia. Memang tak sangka saya.

Saya dah serik. Saya takkan senang-senang percaya pada lelaki lepas ni, walau baik mana pun perwatakan dia. Saya dah terkena. Dan ia memang pahit!

Jadi, jangan pelik kalau ada lelaki minta nombor telefon saya, saya tak bagi. Saya tak nak sejarah berulang lagi. Sakit bila dituduh macam tu. Lagi sakit bila orang yg kita sayang meragui kita.

Jaga-jagalah. Sekarang ni orang yang pakai kopiah pun belum tentu baik. Kita biasa dengar, tapi saya dah jumpa dan terkena. Rasa tertipu sangat-sangat. Cukuplah.....




Untuk leonerz: Saya minta maaf sebab terlalu percayakan orang dan terlalu lembut hati. Saya akan cuba jadi lebih tegas lepas ni. :(

34 comments:

  1. betul tu, stuju... sakitnya pada kita nanti.. huhu

    ReplyDelete
  2. moga kita semua sentiasa ada sikap berhati hati ye..

    ReplyDelete
  3. berhati2...elok waspada selepas ini..

    ReplyDelete
  4. setuju sangat2..tak semestinya org berkopiah itu baik..

    nur sendiri sudah terkena...
    dan nur faham perasaan yana..

    sabar ye...

    ReplyDelete
  5. sabar kak. fokus on ur the only one. insyaAllah mudah semuanya. :)

    ReplyDelete
  6. pengalaman mematangkan fikirann... :')

    ReplyDelete
  7. setuju sgt.. sbb ada pengalaman mcm tu gak.. ku pikirkan pakcik tu baik, rupanya ada udang di sebalik mee.. owhh tidakkkkkk!

    ReplyDelete
  8. ya betul. kena juga berkira-kira utk berfikir jahatnya. hihih

    ReplyDelete
  9. bersanka baik tp jgn terlebih buat baik.. rasanya lah

    tabah ei k.yana

    ReplyDelete
  10. Selama ni, pernah terlalu bersangka baek jugak. Lepas tu cuba nak jadi tegas. Tapi kdg2 kita tersalah buat. Kita terjadi keras instead of jadi tegas. Padahnya, kita asyik fikir -ve pasal org laen padahal org tu tak bersalah apa2 pun. So, jangan tersilap ya. Jadi tegas bukan jadi keran (hati).

    Pasni rasa nak jadik bersangka baek semula la. Rasa bersalah pd org yg tak bersalah #_#

    ReplyDelete
  11. btul tu yana..jgn kita sngka yg rock tu krang imannya mna tau itu lbh biak..mmg skrg rmai sangt yg blkon sja..luar nmpk baik at sapa tau..bak kata rambut sama itam ati lain2.

    ReplyDelete
  12. sabar ye yana.. blh percaya tapi bukan 100%.. mungkin kita blh 50/50.. jgn sampai org pijak kita..dya pun pernah terkena mcm yana..

    ReplyDelete
  13. nyue setuju...nyue faham yana...coz nyue pernah mengalami seperti yg yana alami...

    biasa la kita mudah berlembut hati...

    leonarz akan paham nty...

    ReplyDelete
  14. betul tu yana. jgn mudah percayakan sesiapa walau sebaik mana pun penampilan dia. hope jd pengajaran utk kita semua. :)

    ReplyDelete
  15. lepas ni, xmo bagi no tel kat org dgn mudahnye ea kakak, kalau dkt kite, xpela..hehe ;)
    ps: hati2 ok

    ReplyDelete
  16. a'a yana kita jgn percaya org sgt..tkt jd mcm ni la...xper la yana at least dh jd pengajaran utk yana..belajar dr kesilapan kan

    ReplyDelete
  17. lepas ni kena hati2 tau.Leo jangan lah marah yana

    ReplyDelete
  18. perlu berwaspada. zaman sekarang macam2.

    ReplyDelete
  19. zaman skrg ni jrg benor ade org baik yana. baik sekadar utk menipu aje.

    ReplyDelete
  20. betui tu yana..kekadang kite kena jugak bersangke jahat..hehehe

    ReplyDelete
  21. susah kan..kite punyelah pikir yang baik2 je..tapi orang pulak asik pikir sebaliknya je..haishh bertabah la yana

    ReplyDelete
  22. Btul tu, maka belajar lah dr apa yg brlaku.
    CiM mmg tk mudah prcayakn org. Dan prlu 1 hal yg harus dprhatikn, jgn prcayakan org2 d sekeliling pasangan mu. Kdgkala pasangan kita baik dn boleh dprcayai, tp rakan2nya pula yg brsikap melampaui batasan shingga menimbulkn keraguan.

    ReplyDelete
  23. ati² lps nih..itu la ckp org xkenal maka tak cinta.bila dah kenal malapetaka..hihii, manusiakan yana biasalahh. luaran je baik dalamannya kita tak tahu. wallahualam

    ReplyDelete
  24. kina pernah kak..terlalu berbaik sangka dengan orang last2 makan diri kina sendiri:)

    ReplyDelete
  25. saya pon selalu bersangka baik tapi last2 makan diri.hmmmm..

    ReplyDelete
  26. Sabaq na Yana...tak semua org baik dan x semua org jahat...cuma perlu lebih berhati-hati lps ni ok

    ReplyDelete
  27. sabar ye// rambut sama hitam tapi hati lain-lain...lepas ni lebih berhati-hati

    ReplyDelete
  28. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Kebaikan hati lebih penting dari kebijaksanaan, dan menyadari hal ini adalah awal dari kebijaksanaan tersebut.

    ReplyDelete
  29. ish ish ni mesti dia sll mengadu dengan yana pastu bila isteri dpt tau tuduh yana pula..mcm tu ke?

    ReplyDelete
  30. APE SEBENARNYA YG BERLAKU... X PAHAM...

    ReplyDelete
  31. betul2..
    zaman skrg suma x bleh percaya Yana..kdg2 luaran nmpk terlalu baik tp kita x tahu kan..kena lebih berhati2 lps ni..biar org kata sombong xpe.huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"TERIMA KASIH DARI YANA & LEONERZ" COPYRIGHT @ LEONERZ TEMPLATE DESIGN BY ARINA