Tuesday, August 14, 2012

First time ni~


Assalamualaikum~




Saya tak pernah buat kuih raya sepanjang hidup di muka bumi ni sebenarnya. Kalau ada pun, tolong rasa atau tolong masukkan kuih dalam bekas je :p

Oleh kerana tahun ni budget untuk beli kuih raya untuk mak tak mencukupi, jadi saya membuat keputusan untuk cuba buat satu kuih ni.. Hehe..kalau tengok gambar kedua tu macam ada kuih bentuk lain kan??

Itu sebabnya, saya guna pump untuk tekan acuan yang dibuat tu kepada bentuk yang first tu. Tapi gagal sebab acuan tu macam liat sangat. Saya telah merosakkan pump acuan tu dalam proses membuat kuih ni.

Ampun mama~~ huhu :P

Jadi, saya suruh adik saya bagi saya acuan yang tekap-tekap je tu. Ada bentuk bulan, bintang dan daun..hehe..gambar nombor dua tu lah hasilnya.

Dah siap separuh acuan, saya macam tak puas hati. Kali ni, saya tekan sendiri dengan tangan masuk hujung acuan yang membentuk gambar nombor satu tu~

Akhirnya dapat jugak result yang memuaskan. Tapi, tak banyaklah saya buat. Satu bekas tupperware besar je. Ok lah tu..ni kira dah ada 2 jenis kuih raya yang saya buat. Walaupun rasa sama, tapi tak serupa :P


Ok lah untuk percubaan pertama kan? 100% saya buat sendiri dengan membuat rujukan 100% internet..hehe :P (tp tak ingat url dia lah~ )






p/s: Orang ofis kata ada 7 kad raya tengah menunggu saya di ofis..tak tahu dari sape antara korang..hehe..tunggu pas raya lah saya balik JB balik..huhu~~thanx! :D

48 comments:

  1. percubaan yg bagus yana..teruskan berusaha..hihihi..mg berjaya..

    ReplyDelete
  2. izan mama mia, hehe..ni first and last kot..hehe :P serik~~

    ReplyDelete
  3. good trial yana. huhu.. nanti lelama expert la tu. ;)

    ReplyDelete
  4. wah...
    tahniah....siap jugak kuih tu=)))

    ReplyDelete
  5. AA, akhirnya..dengan keadaan dapur yg dah macam tongkang pecah~~ hehe :p

    ReplyDelete
  6. woo oke la tu mula2 buat dh jadik..prcubaan yg bgus n mnjadi

    ReplyDelete
  7. sy pun baru buat kuih semperit tadi.. dan bentuk pun lain sebab acuan takde.. keh2

    ReplyDelete
  8. wahh, pos la bg zera siket kak! :)

    ReplyDelete
  9. wahhh okey tu first time buat..cantik je

    ReplyDelete
  10. oklahtu Yana..rasanya saya je ibu kat dalam dunia ni yg x buat kek dan kuih raya ishishish

    ReplyDelete
  11. pandainya dia..hihi..comel la btuk tu

    ReplyDelete
  12. Prasan ler Tu nnt huhu

    ReplyDelete
  13. sha_azmi, hehe..nasib baiklah menjadi~ :p

    HaniAsyira, ooo..samalah kita eh~~ :)

    zera, nak kena dtg umah lah~~ :p

    cendol, ada je bentuk yg tak jadi, tp sorokkan..xnak bagi org nampak..huhu~

    N.Aima K, akak kan busy..hehe~

    Errah, errah nya kuih lagi cantiklah~

    Miss Banu, xdelah sedap sangat..tp bolehlah nak makan~ :)

    ReplyDelete
  14. wahhh
    hasilnya berjaya lah yana =)

    alang2 addres dah tahu kan,cuba antar mai ckit.nk rasa jugak ni maklumlah 1st time yana buat kan.hehehe

    ReplyDelete
  15. wah tahniah! percubaan yang baik. Kuih yang awak buat tu nampak sedappppp!

    ReplyDelete
  16. alaaa..kalau betul ikut resepi mesti sodap punye...pape pun tahniah kerana percubaan pertama anda menjadi...yihaaaa ;)

    ReplyDelete
  17. wahh rajinnya percubaan yang berjaya..hehe

    ReplyDelete
  18. :) rajin die wat kue
    ala sedap xsdap nti abihj gak, dun worry..tp part pling best blh hasilkan 2jnis kue yg rsenye sme hehe..

    ReplyDelete
  19. bagusnye dah wat bskut raya. linda nak wat, tapi banyak penyakit MALAS. Bestnye kalo dapat makan semperit. sedapnye...

    ReplyDelete
  20. percubaan yg pertama telah berjaya...yeahhhhh..hehehe


    akak kalu pertama kali wat kuih mesti ada je yg tak kena..huhuuu

    ReplyDelete
  21. suka buat biskut tak suka buat kek.sebab tak pernah jadi..haha

    ReplyDelete
  22. rajin betol.. good job dear.. sis tahun ni tunjuk2 je laa... hihihi

    ReplyDelete
  23. wahh kali pertama dah menjadik.teror2

    yana .nurul pun ucap selamat hari raya n maaf sepanjang kenal ada tersalah bahasa kay..

    arinie last day kerja esok alik kelantan.makan jemlah jawabnya..

    k ,salam lebaran buat yana sekeluarga.maaf zahir batin

    ReplyDelete
  24. lor me too. xpernah buat jugak. but look good eh u punya kuih raya. tahniah tahniah

    ReplyDelete
  25. rajinnya yana..iskk awatlah sy nih taknak rajin cm yana ntahh..nih asek abeskan duit gan tunjuk je..hukhuk..slamat hari raya yana :))

    ReplyDelete
  26. akhirnya..berjayakan..!x susah nak buat kueh raya ni, cuma mood tu kena ada, kalau malas macam nur ni, habislah..hihihi

    ReplyDelete
  27. Cik Ai, saya takut dah sampai umah cik ai tinggal habuk je nanti :P

    Sherwieyna, nampak aje...rase xtau lagi kak~~~ hehe :p

    deyb, hehe :p

    ayu, alhamdulillah~~ :)

    INA, tu lah..dah ada 2 kuih raya saya buat dah ni..hehe :p

    Linda, kebetulan masa tu tgh rajin.skang ni dah malas balik dah..huhu~ :P

    lelamaisara, saya buat pun ade je tak kena kak..tp leh cover lagi..hehe :p

    Momo, saya tak suka buat kek dan kuih..huhu~

    deqla, hehe..masa tu tgh rajin..tu yg leh buat tu sis~

    wan nurul hezrina, wah..jauhnyanye..mmg lama lah..selamat hari raya jugak kak~ :)

    Hasrina, hehe..time kasih :)

    Deq's, selamat hari raya jugak :)

    Cik Nur, cik nur kan dah banyak gak wat kuih raya..hehe..saya satu ni je lah~~~ :P

    Sally, hehe :)

    ReplyDelete
  28. Nice try dear..Tq for the card raya...

    ReplyDelete
  29. ah same lah kite . pg dapur tanye akk "kau buat ap kak? bskut raya eh" lalau jwpn dy " tade lah aku nga gentel tayar basikal" . muahahaha

    ReplyDelete
  30. wah wah. kire okay la ni yana. nnt dh byk kali buat, mesti lagi cntik rupenye. practice makes better. ;)

    ReplyDelete
  31. yeah!!! success sudah tu......
    tahun ni rupa 60/100...tahun depan 99%...terbaiklah! hehehe

    ReplyDelete
  32. amboii rajinnya buat kuih.. akak takde moodlah tahun ni..

    ReplyDelete
  33. raya ni makan kiuh buatan sendiri la, hihik~ selamat hari raya :)

    ReplyDelete
  34. tahun ni kurang selera makan kuih2 biskut..rasa nak makan banyak2 buah2an dan syuran...biskut dahlia ke tu

    ReplyDelete
  35. hehe post sikit kat uncha ye ;) oh ye,,lupa pula..sekali dengan kuih raya tau :p

    ReplyDelete
  36. selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin

    ReplyDelete
  37. dya xbuat kuih raya pun..kuih tunjuk je

    ReplyDelete
  38. hany pun tak pernah buat kuih hehehe ;)

    ReplyDelete
  39. wah.. rajinnyer..

    besnyer dapat kad.. kak is dapat 1 je tahun ni (T___T) dah lama xpernah dapat kad

    ReplyDelete
  40. hehe bagusla akak try wt kuih raya ni.kalau solehah wt kuih raya ni,mesti xsmpai raya kuih raya tu dh bis

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"TERIMA KASIH DARI YANA & LEONERZ" COPYRIGHT @ LEONERZ TEMPLATE DESIGN BY ARINA