Monday, October 26, 2015

Bunuh diri sebab susu badan?

Assalamualaikum~


Pagi ni scroll fb ternampak status dengan gambar, wanita yang baru melahirkan anak 10 hari bunuh diri sebab gagal bagi susu badan pada bayi. Saya tak pasti betul ke tak berita tu sebab dalam metro online saya tak jumpa pulak artikel tu.


Tengok komen. Macam-macam komen. Banyak gak yang negatif. Kutuk-mengutuk sesama sendiri. Salahkan org tu, salahkan orang ni. Macam-macam.

Macam yang kita semua tahu, ibu berpantang emosinya sangat tak stabil. Lagi- lagi baru lepas bersalin. Penat bersalin tak hilang lagi, tambah dengan tak boleh tidur malam sebab kena jaga baby lagi. Kalau anak pertama lagilah stress sebab takde pengalaman.

Saya dah merasa dah keadaan berpantang. Memang emosi jadi sensitif. Benda takde apa pun rasa nak nangis. Nasib baik mak banyak sangat bantu. Suami pun bagi support walaupun jumpa weekend je. Tu semua penting.

Selalu malam-malam masa pantang baby nangis. Ada satu masa saya memang tak sedar, mak yang datang bilik tenangkan baby. Selalu baby senyap bila Mak pegang. Power of mother kot..huhu~

Jauh pulak lari dari topik. Kesimpulan yang saya nak tekankan ialah, jagalah hati orang dalam pantang ni. Diorang penat stress, dahlah tak leh solat. Lagilah syaitan suka dekat & bisik macam-macam kan? Ibu-ibu dalam pantang banyakkanlah selawat zikir dan mainkan ayat Quran selalu. Untuk diri sendiri & utk anak juga. Jaga condemn tapi bagilah nasihat kalau ada benda tak kena.


5 comments:

  1. subhanallah..biar apa pun pun puncanya..hanya Allah yang tahu segalanya..

    ReplyDelete
  2. meroyan sama kot.. plus stress.. dalam pantang cepat dapat stress....

    ReplyDelete
  3. hanya Allah yg maha mengetahui.. susu ibu memang terbaik, tapi jgn banding2kan anak yg susu ibu dan FM.. kadang benda ni pun mengganggu pikiran.. apa pun setiap anak ada rezeki masing2... takziah pada keluarga arwah...

    ReplyDelete
  4. Hanya Allah SWT yang tahu apa y terjadi sebenarnya

    ReplyDelete
  5. Kalau mereka yang tak kuat semangat dan emosi, macam2 boleh berlaku..
    Hanya Allah yang tak tahu kenapa jadi macam tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"TERIMA KASIH DARI YANA & LEONERZ" COPYRIGHT @ LEONERZ TEMPLATE DESIGN BY ARINA