Wednesday, September 10, 2014

Hari ke 37 berpantang~


Assalamualaikum~

Dah lebih sebulan dah saya selamat melahirkan baby..huhu..tak sangka dah jadi ibu-ibu dah saya ni ye. Alhamdulillah baby ok. Kuning cam takde, jangkitan pun takde. Fizikal semuanya ok. Mudah-mudahan baby ni sihat selalulah. Takdelah risau sangat nak tinggalkan kat pengasuh.nursery nanti. Pengasuh pun tak cari lagi ni. Moga pencarian kami dipermudahkanlah.

Sebenarnya rasa lega sekarang ni. Semuanya dipermudahkan. Luka czer saya ok, baby pun ok. Baby tak meragam sangat. Walaupun hari tu masa mak mertua datang melawat kena bebel gaklah sebab saya ni pantang macam tak pantang sangat, Maklumlah family saya ni macam bandar sikit. Saya duk bersila kena tegur, baby tak pakai barut kena tegur. Baby tak pakai bedung kena tegur. Pusat baby terkeluar pun kena tegur..huhu. Saya tahu tu semua untuk kebaikan saya dengan baby jugak. Tapi dalam masa satu hari kena tembak macam-macam, ada rasa stress sikitlah..huhu..saya manalah tahu sangat pantang larang ni. Apa yang mak saya bagi, tu je lah yang saya amik. Macam manalah kalau saya kena pantang kat kampung mertua saya ye? Mesti stress, tapi confirm badan cam anak dara balik kot? hehe~

Masa kena duk hospital seminggu hari tu, memang rasa emosi je memanjang, Itu yang orang duk kata kalau tak jaga betul, boleh gila meroyan kot kan? Nasib baik hubby memahami, Ada kawan dia dah pesan kat dia katanya.'Banyak-banyakkan bersabar lepas bini bersalin.' huhu~

Saya pernah tanya kat dia masa kat hospital hari tu. Apa perasaan dia masa nurse panggil masuk labour room untuk sign semua agreement tu? Apa perasaaan dia tengok saya masa tu? Iyelah, masa tu saya asyik menangis je kot bile diorang prepare untuk saya ke bilik bedah.

Dia kata dia sedih jugak tengok saya, tapi dia tak tunjuklah. Masa saya kena sorong ke bilik bedah, dia diri sorang-sorang kat luar labour room tu. Menangis. Dia pun risau jugak. Maklumlah masing-masing takde experience lagi kan. Terharu dengar dia cakap camtu. Sayang jugak dia kat saya ye...hehe~

Sepanjang kat hospital, setiap hari saya diberi 2 jenis antibiotik. Setiap hari jugak saya tanya doktor bila saya boleh keluar wad. Bila anak saya boleh keluar nursery. Takut je bila doktor tu cakap yang saya kena dimonitor dulu, sebab kalau tak betul2, rahim boleh kena jangkitan kuman sebab masa bersalin hari tu doktor suspek baby berak dalam perut. Air ketuban pun dah keluar lebih 24 jam, boleh sebabkan jangkitan kuman jugak pada rahim.

Doktor tu kata lagi, kalau rahim kena jangkitan kuman, rahim boleh kena buang. Takutnya dengar. Dahlah baru anak pertama kot. Nak tak nak, kena sabarlah menghitung hari untuk keluar wad masa tu.

Sekarang ni kena survey bengkung moden atau korset yang murah tapi berkesan. Apa yang elok? Siapa ada jual?? Maklumlah sebab czer ni, saya seriau sikit nak pakai bengkung. ada gak pakai, tapi kadang2 je, tu pun tak ketat sebab takut luka tu tak elok lagi. Sekarang pun rasa sakit sikit bahagian perut tu. Hari tu hubby tolong ikatkan ketat2, pedih rasa perut ni. Takut je rasa..huhu~


Berkesan ke pakai slimming suit charcoal ni??

7 comments:

  1. assalamualaikum awak..alhamdullilah taniah yeee. selamat berpantang awak.. nanti cerita sket pengalaman bersalin awak yeeeeee

    ReplyDelete
  2. tkt dgr pnglmn yana tp smua kna tmpuh jgk nti kn huhu..jga diri baik2 tau yana ksihtan kna jga btl nti nk jga bby lk kn

    ReplyDelete
  3. jaga diri...go for zapp on punya bengkung dear.best...slimming suit kot susah nak bf baby pulak...
    kite just follow awak...nanti follow kite pulak ye.selamat berkenalan... http://cikjelita899.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. lama tak jalan2 sini tetiba je dah tengah berpantang.. tahniah yana.. take care mama & baby tau.. :)

    ReplyDelete
  5. Mama Yanaaaaa.....finally! selamat menjadi ibu. seronoknya dah ada anak, family sendiri. Lepas ni harus Yana update blog pasal anak....ekeke.... muaahh ciked kt pipi baby :)

    ReplyDelete
  6. hai mama yana....best idak jadi mak? best kan...tak terluah dengan perkataan...:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"TERIMA KASIH DARI YANA & LEONERZ" COPYRIGHT @ LEONERZ TEMPLATE DESIGN BY ARINA