Saturday, August 5, 2017

Czer kali ke-2 : Hari ke-18 Berpantang~


Assalamualaikum~

Kalau nak diingatkan pengalaman pertama kena czer berbeza sangat dengan pengalaman kedua ni. Saya rasa kali ni rasa dia lagi sakit dari yang first tu. Orang kata sebab ni dah kali kedua kena operate sebab tu mungkin rasa sakit lagi. Operate pun kat tempat parut yang sama. Jadinya, luka parut baru dengan lama tu macam berlapis. 

Kali pertama parut saya elok je, senang nak jaga. Tapi parut kali ni, agak menakutkan sebab ada certain tempat luka tu macam berlapis. Hari pertama lepas operate tu memang doktor suruh baring je jangan gerak. Malam sikit baru dia suruh try duduk supaya darah mengalir. Kalau dulu, tengah hari nurse dah suruh pergi toilet sendiri mandi...huhu..beza sangat rasa dulu dengan sekarang. Adakah sebab hospital lain atau prosedur dah berubah ?

Nak pergi tengok anak kena tunggu husband datang bawak wheelchair. Tu pun hari kedua baru dapat tengok baby. Kesian kena tinggal sorang-sorang lima hari dalam NICU. Saya hari ketiga lepas bersalin dah boleh discaj, tapi balik tanpa baby la. Ada orang kata duduk je la dalam wad, tapi duk dalam wad pun still tak leh nak gerak tanpa husband sebab operate, lepas tu jauh. Wad level 5, anak kat level 2. Baik saya ikut husband balik rumah je. Tapi hari-hari kena ulang-alik tengok baby dan bagi susu. Sebab banyak sangat gerak kot, luka saya ada yang tertanggal kuping dia sikit dan berair je. Seram rasa. Takut pun ada. Sebab ada dengar kes kena operate balik. Takut ooo. 

Ahad malam NICU call bagitau boleh amik anak. Rushing terus ke hospital sebab kena amik sebelum pukul 10 malam. Lega rasa anak dah boleh keluar. Tak sanggup tengok semua tangan & kaki kena cucuk, Lebam-lebam tangan dia. T_T. Esoknya husband pergi report kat KK yang saya dah bersalin dan pagi tu nurse datang melawat. Nurse suruh datang klinik petang tu cek kuning anak dan luka saya sebab berair. Baby memang ada kuning dalam 107, lepas 5 hari kena datang cek balik. saya pulak doktor kata luka ok, cuma kena buat dressing wound. Lepas doktor cek, nurse tolong buatkan dressing sambil ajar caranya. Nasib baik ada mak mertua, boleh minta tolong buatkan kat rumah nanti. Buat sendiri memang tak boleh, tak nampak. Serius! Time kasih banyak ma sebab duduk tolong jaga dua minggu ni. Baru balik kampung balik dua hari lepas dengan adik ipar.

Eh, lupa nak cerita pengalaman dalam bilik operate. Masa Adam dulu bilik operate sangat-sangat sejuk. Yang kali ni tak berapa nak sejuk sangat, suhu biasa je. Semua pun perempuan yang handle. Hebat jugaklah diorang. Cuma kali ni saya rasa bius spine tu macam tak berkesan sangat. Masa Adam saya sedar 100% dan memang tak rasa apa, cuma masa dia nak keluarkan baby je rasa senak sikit, Yang kali ni, saya siap boleh gerakkan kaki. Terasa sayup-sayup perut kena godek. Sebabkan saya rasa mungkin dia tambah bius gas tu kot. Memang rasa macam mamai sangat. Rasa sakit tu ada, tapi tak boleh nak bagi reaksi. Doktor bius duk kat bahagian kepala cakap apa entah. Sebab saya asyik gerakkan kaki. 

Rasanya operate kali ni trauma kalau nak dibandingkan dengan yang first. Dengar gak diorang cakap belakang rahim dah ada lekatan dari operation sebelum ni, jadi susah sikit. Pastu saya dengar diorang kira-kira apa entah sebab memang tak nampak, tutup dengan selimut jadi macam tirai. Saya doa agar semua selamat je. 

Pukul 4 lebih pagi keluar dari wad operation, husband datang. Dia dah tengok baby dan iqamatkan. Alhamdulillah, tapi masa tu saya masih mamai. Macam orang mabuk pun ada. Minta husband stand by plastik takut muntah sebab masa Adam muntah banyak gak. Dalam setengah jam, baru diorang tolak saya ke wad. Husband tolong pindahkan sekali saya ke katil wad. Lepas tu dia kena keluar sebab bukan waktu melawat. So, memang terbaring je la saya dengan tak tahu keadaan macam apa entah. Tudung pun larat tak larat je main sarung, tak tau apa rupa. Tengah hari baru husband datang time melawat. Tak boleh makan apa-apa lagi hari pertama sebab takut muntah. Nurse bagi makan tapi dia kata roti je dulu. 

Overall, operation kali ni lagi sakit dan trauma dari yang first. Lagi-lagi dengar dia kata spine fail. Wallahualam lah apa maksud dia. Lepas ni memang confirm kalau mengandung kena operate lagi. Cuba hospital lain pulak lah kot? Saya tak mengurut lagi ni. Siapa tahu orang yang boleh urut area Dengkil?

Syukur walau trauma dan sakit , sekarang ni dah semakin baik. Tetiap hari makan selar bakar dengan ulam pegaga je..huhu..semalam baru merasa kuah singgang. Bertahanlah ye sampai habis pantang. Tak lama dah ni. Dah habis pantang nanti pun makan kena jaga sebab baby menyusu kan. huhu~~

Comel sangat baby girl ni. Kulit putih merah, ikut siapalah agaknya. Nurse tanya masa pergi KK haritu..huhu..mentang-mentang saya tak putih kan~ :p 

2 comments:

  1. aduhai, seghiau pulak dengaq pasai czer ni... apapun tahniah na... moga Allah permudahkan setiap urusan dan selamat berpantang =)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dapat sepasang dah ye.. itulah dengar pengalaman orang bersalin ceaser ni seriau akak. hebat betul ibu2 yang bersalin ceaser ni sebab boleh menanggung kesakitan selaepas itu, kalau akak tak tahulah macammana tak dapat nak bayangkan, takut pun ada

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"TERIMA KASIH DARI YANA & LEONERZ" COPYRIGHT @ LEONERZ TEMPLATE DESIGN BY ARINA